6 sposobów na długowieczność.

blog author

Tomasz Młoduchowski

Średnia długość życia w Polsce wynosi obecnie 74 lata dla mężczyzn i 81,8 lat w przypadku kobiet. Nasza długość życia wzrasta systematycznie, ale dalej daleko nam do długowiecznych Japończyków, czy nawet mieszkańców Europy Zachodniej. Co w takim razie możemy zrobić, żeby to poprawić? Poniżej kilka sposobów, które mogą nam pomoc żyć dłużej (i zdrowiej):

  1. Dieta
    Ma ogromny wpływ na nasz organizm – to, jak funkcjonujemy w dużej mierze zależy od tego, jakiego „paliwa” sobie dostarczamy. Ciągłe życie na fast foodach i litry wypitych napojów, które w składzie mają pełną tablicę Mendelejewa raczej nie wpłynie na nas korzystnie. Wystarczy ograniczenie spożywania cukrów i żywności przetworzonej, żeby nasze samopoczucie i zdrowie uległo poprawie. Jedzenie nadmiaru cukru to szybka i prosta droga do insulinoodporności i cukrzycy typu 2. Jeśli do ograniczenia cukrów dodatkowo zrezygnujemy z tłustych potraw i wprowadzimy do naszej diety więcej warzyw i owoców, błonnika i kwasów omega-3, to postawimy pierwszy krok na drodze ku naszej długowieczności.
  2. Ograniczenie palenia i spożywania alkoholu
    Brzmi jak oczywistość i faktycznie wiele badań naukowych dowiodło, że palenie i nadużywanie alkoholu raczej nie poprawia nam zdrowia i nie wydłuża życia. Palenie przyczynia się do chorób serca, osteoporozy, rozedmy płuc czy udaru mózgu. Wpływa też niekorzystnie na pamięć. Sprawia również, że dużo trudniej oddycha nam się podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych. Na szczęście negatywne skutki palenia na nasze zdrowie mogą być cofnięte w ciągu 5 lat od rzucenia palenia. Nadmierne spożywanie alkoholu również nie wpływa na nas korzystnie, ale picie z umiarem, zwłaszcza czerwonego wina, może nam pomoc w zmniejszeniu ryzyka zgonu z powodu chorób układu krążenia, ze względu na obecność przeciwutleniacza.
  3. Aktywność fizyczna
    Nie tylko ćwiczenia aerobowe korzystnie wpływają na długość naszego życia. Według Harvard Medical School, dodanie do treningów cardio ćwiczeń siłowych pomoże Ci rozbudować tkankę mięśniową, która wpływa pozytywnie na metabolizm, chroni stawy oraz wzmacnia mięśnie i kości. Ostatnie badania z Penn State wykazały, że ryzyko śmierci wśród starszych dorosłych, którzy dwa razy w tygodniu ćwiczyli trening siłowy, było znacznie mniejsze. Nie tylko aktywność fizyczna w postaci treningu siłowego może wpłynąć na naszą długowieczność. Również ćwiczenie jogi czy pilates korzystnie działają na nasze zdrowie, redukując stres.
  4. Badania profilaktyczne
    Im wcześniej wykryjemy choroby, tym większa szansa na to, że je wyleczymy. Dlatego tak ważne jest wykonywanie badań profilaktycznych. U kobiet będzie to między innymi samobadanie piersi, mammografia i cytologia. Mężczyźni powinni natomiast regularnie badać prostatę. Po 40 roku życia powinniśmy tez kontrolować ciśnienie krwi.
  5. Higiena psychiczna
    Zgodnie z powiedzeniem: w zdrowym ciele zdrowy duch, nasze ciało jest bardzo mocno powiązane z naszą psychiką. Jednak nawet jeśli będziemy regularnie ćwiczyć i zdrowo się odżywiać, brak dbałości o dobrobyt psychiczny obije się negatywnie również na naszym zdrowiu fizycznym. Regularna medytacja, stosowanie technik relaksacyjnych, a także joga redukują stres i wydzielanie kortyzolu. Z ostatnich badań kalifornijskich naukowców wynika, że stres może skrócić życie nawet o 10 lat. Na szczęście istnieje wiele technik, które mogą nam pomóc w opanowaniu go. Oprócz powyższych metod można też wypróbować mudry relaksujące i akupresurę. Również dbanie o swoje zdrowie psychiczne poprzez psychoterapię może nam pomóc w drodze do długowieczności. W trakcie terapii uczymy się lepszego radzenia sobie w codziennym życiu i redukcji stresu.
  6. Sen
    Odpowiednia ilość snu to podstawa. Zarówno nadmiar, jak i niedomiar snu wpływają negatywnie na długość naszego życia. Badanie przeprowadzone przez zespół dr. Chun Shing Kwoka z Uniwersytetu Keele dowiodły, że osoby, które śpią ponad 10 godzin na dobę są bardziej narażone na przedwczesną śmierć, niż osoby, które śpią 8 godzin. O 56% wzrasta wtedy ryzyko udaru i o 49% ryzyko choroby układu sercowo-naczyniowego. Niedostateczna ilość snu zwiększa również prawdopodobieństwo otyłości i chorób związanych z nadmierną masą ciała.


Źródła:

 

  1. https://www.health.com/health/gallery/0,,20366671,00.html
  2. https://www.health.harvard.edu/healthbeat/tips-for-a-longer-life
  3. https://tylkomedycyna.pl/wiadomosc/nadmiar-snu-skraca-oczekiwana-dlugosc-zycia

 

Powrót do listy artykułów