Wypalenie Zawodowe

blog author

Tomasz Młoduchowski

Wypalenie zawodowe jeszcze kilkanaście lat temu wydawało się problemem niewielkiego odsetku ludzi. Obecnie staje się jednak coraz poważniejszym problemem – wyniki Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy z 2016 roku wskazują, że może na niego cierpieć co czwarty z nas.

Czym jest więc wypalenie zawodowe i jakie są czynniki ryzyka jego wystąpienia?

Wypalenie zawodowe jest szczególnym rodzajem stresu związanego z pracą - stanem wyczerpania fizycznego i/lub emocjonalnego, które obejmuje również poczucie zmniejszonej realizacji i utraty tożsamości osobistej. Niektórzy eksperci uważają, że za wypaleniem stoją inne stany, takie jak depresja. Niektóre badania sugerują, że wiele osób doświadczających objawów wypalenia zawodowego nie wierzy, że ich praca jest główną przyczyną. Niezależnie od przyczyny wypalenie zawodowe ma mieć negatywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne.

Istnieje szereg czynników, które sprawiają, że możesz być na nie bardziej narażony niż inni. Dzieje się tak wtedy, kiedy bardzo mocno identyfikujesz się z pracą i nie zachowujesz równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Również wtedy, kiedy Twoja praca jest monotonna lub chaotyczna i masz bardzo małe poczucie kontroli nad nią. Także niejasne oczekiwania dotyczące pracy, kiedy na przykład nie wiesz czego oczekuje od Ciebie przełożony mogą wpływać negatywnie na Twoje samopoczucie i w konsekwencji spowodować wypalenie. Zwiększone ryzyko występuje także wśród osób, które często zostają w pracy po godzinach, a także wśród zawodów związanych z pomaganiem innym.

Jakie sygnały mogą świadczyć o tym, że możesz być wypalony/a? Jeśli kiedyś z chęcią chodziłeś do pracy a obecnie nie potrafisz się nią ekscytować i jesteś raczej obojętny nawet wykonując obowiązki, które kiedyś sprawiały Ci radość, to jeden z niepokojących objawów. Również brak zaangażowania i spadek wydajności mogą świadczyć o tym, że odczuwasz wypalenie zawodowe. Jeśli do tego czujesz się ciągle wyczerpany i odczuwasz dolegliwości fizyczne, takie jak na przykład bezsenność czy bóle w klatce piersiowej, to warto wtedy zareagować i szukać pomocy.

Mimo że termin wypalenie może raczej sugerować, iż jest to stan permanentny, na szczęście jest to stan odwracalny. Co możesz zrobić, żeby sobie pomóc?

  • Zrelaksuj się – niezależnie od tego, czy pomoże Ci w tym czytanie książki, czy spacer, czy też stosowanie technik relaksacyjnych
  • Odetnij się od czasu do czasu od świata
  • Miej życie poza pracą – pomaga odnalezienie pasji, czegoś, co daje Ci przyjemność poza biurem
  • Wyśpij się – według badań mniej niż sześć godzin snu na dobę może w znacznym stopniu wpływać na wypalenie
  • Zorganizuj się – oczyść głowę, zrób listę zadań, w ten sposób nie będziesz się martwić, że o czymś zapominasz
  • Porozmawiaj z przełożonym – być może jest jakaś szansa na zmianę obowiązków lub przeprowadzenie szkoleń na przykład z radzenia sobie ze stresem
  • Zmień pracę – niestety czasami to praca jest przyczyną wypalenia i nawet wprowadzenie powyższych punktów nie pomaga
  • Porozmawiaj z terapeutą

Źródła:

  1. https://www.themuse.com/advice/5-signs-of-burnout
  2. https://www.inc.com/john-rampton/8-ways-to-get-over-job-burnout-without-leaving.html
  3. https://www.forbes.com/sites/learnvest/2013/04/01/10-signs-youre-burning-out-and-what-to-do-about-it/#587912c0625b
  4. https://futureofsourcing.com/job-burnout

Powrót do listy artykułów