7 benefitów płynących z medytacji.

blog author

Tomasz Młoduchowski

Medytacja staje się coraz popularniejsza, ponieważ coraz więcej osób dostrzega jej zalety. Pojawia się również coraz więcej badań pokazujących, że korzyści płynące z medytacji to nie tylko subiektywne odczucia i istnieją naukowe dowody na to, że wpływa ona pozytywnie na nasze ciało i umysł. Jakie są więc benefity z praktykowania medytacji?
  • Redukcja Stresu

    Kilka badań sugeruje, że medytacja może pomagać zmniejszyć objawy lękowe, stresu i depresji. W badaniach z 2014 roku stwierdzono, że osoby, które medytują, czują się mniej zestresowane i mają niższy poziom kortyzolu – hormonu stresu.

  • Zwiększona odporność 

    Jedno z badań przeprowadzonych w Ohio State University wykazało, że regularne ćwiczenia relaksacyjne mięśni oparte na uważności obniżały ryzyko nawrotu raka piersi. W innym badaniu przeprowadzonym na pacjentach w podeszłym wieku z Ohio State Monitoring stwierdzono, że ćwiczenia uważności i relaksacji praktykowane przez okres jednego miesiąca pomogły zwiększyć u pacjentów ilość limfocytów, które wzmacniają układ odpornościowy. W konsekwencji badania wykazano lepszą odporność na wirusy i nowotwory.

  • Zmniejszenie ciśnienia krwi

    Badania opublikowane w British Medical Journal wskazywały na to, że osoby medytujące mają niższe ciśnienie krwi. Medytacja zmniejsza poziom kortyzolu i tym samym działa podobnie jak leki obniżające ciśnienie.

  • Zmniejszenie odczuwania bólu

    Medytacja okazuje się być skuteczniejsza w uśmierzaniu bólu niż morfina. Badania Kobera na osobach poddanych bolesnej stymulacji wykazały, że po medytacji odczuwanie bólu zmniejszyło się o 27%.

  • Pomoc w walce z uzależnieniami

    Badania wykazały, że medytacja może pomóc ludziom nauczyć się przekierowywać swoją uwagę, zwiększać siłę woli, kontrolować emocje i impulsy oraz zwiększać zrozumienie przyczyn ich uzależniających zachowań.

    Jedno z badań, podczas którego 19 wychodzących z nałogu alkoholików nauczyło się, jak medytować, wykazało, że uczestnicy, którzy przeszli szkolenie, lepiej kontrolowali swoje pragnienia i stres nimi związany, niż osoby, które takiego szkolenia nie przeszły.

  • Poprawa jakości snu

    Coraz więcej z nas zmaga się z bezsennością. Okazuje się, że medytacja może nam pomóc w walce z tą przypadłością. W jednym z badań dowiedziono zbawienny wpływ medytacji na problemy ze snem. Grupę ludzi podzielono na medytujących i niemedytujących. Ci, którzy medytowali zasypiali wcześniej i spali dłużej niż pozostali. Podczas medytacji Twoje ciało rozluźnia się i dzięki temu łatwiej jest Ci zasnąć.

Bilans zysków, które płyną z medytacji jest ogromny, a nakład pracy stosunkowo niewielki. Dlatego warto spróbować i samemu poznać korzyści, które daje nam medytowanie.

Źródła

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26390335
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4106278/
  3. https://www.huffpost.com/entry/meditation-health-benefits_n_3178731?utm_hp_ref=mostpopular&guccounter=1

Powrót do listy artykułów