Zaburzenia lękowe

blog author

Tomasz Młoduchowski

Stany lękowe to obok depresji jedne z najczęściej występujących zaburzeń. Szacuje się, że cierpi na nie 20-25% osób w Polsce. Oznacza to, że statystycznie co czwarta mijana przez nas na mieście osoba ma objawy nerwicy. Stany lękowe znacznie obniżają jakość życia osób, które ich doświadczają, dlatego ważne jest, aby były odpowiednio diagnozowane i leczone.

Samo odczuwanie lęku nie jest niczym nienaturalnym i nie zawsze jest objawem choroby. Co więcej, niepokój i lęk mogą pomóc nam przeżyć w obliczu zagrożenia. Lęk wyzwala w nas adrenalinę, która z kolei powoduje reakcję „uciekaj lub walcz”. Reakcja ta jest bardzo przydatna na przykład w sytuacji zagrożenia życia, ale w obecnym czasach częściej martwimy się szkołą, pracą, życiem rodzinnym i reakcja „uciekaj lub walcz” nie jest już adekwatna. Czas trwania lub nasilenie lęku może czasami być nieproporcjonalne do pierwotnego wyzwalacza lub stresora. Mogą również wystąpić objawy fizyczne, takie jak na przykład podwyższone ciśnienie i nudności. Jeśli mamy do tego nawracające natrętne myśli i obawy (niekoniecznie uzasadnione) to możliwe, że cierpimy na zaburzenia lękowe.

Jak rozpoznać objawy? Jeśli czujesz niekontrolowane zmartwienie, odczuwasz niepokój i masz poczucie, że jesteś „na krawędzi”, jesteś rozdrażniony, masz problem ze snem i koncentracją to mogą być to objawy lęku uogólnionego. Osoby cierpiące na nerwicę doświadczają ich ekstremalnie i mają one bardzo duży i negatywny wpływ na ich życie codzienne.

Istnieje kilka rodzajów zaburzeń lękowych (wg DSM IV):

  1. Uogólnione zaburzenie lękowe: przewlekłe zaburzenie obejmujące nadmierny, długotrwały niepokój i obawy o niespecyficzne zdarzenia życiowe, przedmioty i sytuacje.
  2. Ataki paniki: Krótkie lub nagłe ataki silnego strachu i lęku charakteryzują zespół lęku napadowego. Ataki te mogą prowadzić do drżenia, zawrotów głowy, nudności i trudności w oddychaniu.
  3. Specyficzna fobia: irracjonalny strach i unikanie określonego obiektu lub sytuacji. Fobie nie są podobne do innych zaburzeń lękowych, ponieważ odnoszą się do konkretnej przyczyny.
  4. Agorafobia: Jest to strach i unikanie miejsc, wydarzeń lub sytuacji, z których trudno byłoby uciec, lub w których pomoc nie byłaby dostępna gdyby osoba została uwięziona.
  5. Zespół lęku społecznego lub fobia społeczna: zakłopotanie publiczne lub strach przed negatywną oceną ze strony innych osób w sytuacjach społecznych. Zespół lęku społecznego obejmuje szereg uczuć, takich jak trema, strach przed intymnością i lęk przed upokorzeniem i odrzuceniem.

Leczenie może polegać na połączeniu psychoterapii, terapii poznawczo- behawioralnej i leków. Proces leczenia mogą wspomagać również ćwiczenia relaksacyjne, joga czy treningi radzenia sobie ze stresem.

Jak zmniejszyć ryzyko wystąpienia zaburzeń lękowych?

  • Zmniejsz spożycie kawy/coli, czekolady i herbaty.
  • Utrzymuj zdrową dietę.
  • Staraj się wysypiać.
  • Unikaj używek (alkohol, narkotyki itp.).

Źródła:

  1. "https://www.helpguide.org/articles/anxiety/anxiety-disorders-and-anxiety-attacks.htm/
  2. https://www.hhs.gov/answers/mental-health-and-substance-abuse/what-are-the-five-major-types-of-anxiety-disorders/index.html
  3. https://www.hhs.gov/answers/mental-health-and-substance-abuse/what-are-the-five-major-types-of-anxiety-disorders/index.html
  4. https://www.omicsonline.org/poland/social-anxiety-disorder-peer-reviewed-pdf-ppt-articles/
  5. https://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/psychiatria/zaburzenia-lekowe-utrudniaja-zycie-aa-8qR9-XddX-uwUx.html

Powrót do listy artykułów