Techniki relaksacyjne dla dzieci

blog author

Tomasz Młoduchowski

Słyszeliście pewnie o technikach relaksacyjnych, które mogą nam pomóc w radzeniu sobie ze stresem. Ale czy wiedzieliście o tym, że mogą je stosować również dzieci? Tak samo jak dorośli są one narażone na stres. Sytuacje, których doświadczają w szkole, strach przed testami, ocenami, zajęcia dodatkowe, relacje z rówieśnikami, a także sytuacje rodzinne jak na przykład rozwód rodziców nie pozostają bez wpływu na dziecięcą psychikę.

Ciężko wymagać od kilkulatka liczenia oddechu, ale możemy go tego nauczyć poprzez zabawę.

  1. Zdmuchiwanie świeczki - pomaga w nauce głębokiego oddychania.
    Stawiamy zapaloną świeczkę w odległości ok. 2 metrów od siedzącego dziecka. Nie może się ono pochylać ani wstawać. Powinno wciągnąć powietrze nosem, tak, żeby poczuć, że wypełnia się jego brzuch i wydmuchując je powoli próbować zdmuchnąć świeczkę. Nie uda się to z takiej odległości, dlatego stopniowo przybliżamy świeczkę, aż uda się ją zgasić.
  2. Wizualizacja - według ekspertów, nasza wyobraźnia bywa bardzo pomocna w relaksowaniu się.
    Dlaczego więc nie wykorzystać jej pokładów u dziecka? Poproś, żeby wygodnie się położyło i zamknęło oczy. Pozwól, żeby wyobraziło sobie coś dla niego pozytywnego, jak na przykład wizyta w lunaparku, cokolwiek, co sprawia mu przyjemność. Myśli i wyobrażanie sobie aktywności i rzeczy, które nas cieszą pomagają nam w relaksacji.
  3. Zabawa z balonikami - kolejna zabawa, która pomaga w uczeniu się oddychania.
    Zademonstruj dzieciom dwa balony - jeden z nich nadmuchaj aż pęknie, drugi nadmuchaj maksymalnie, a następnie powoli wypuść z niego powietrze. Poproś dzieci, żeby zamknęły oczy i wyobraziły sobie, że są balonami. Następnie zrobiły głęboki wdech i wypuściły powoli powietrze - jak drugi balon. Po tym poproś dzieci, żeby opowiedziały o sytuacji kiedy były pierwszym balonem i nie były w stanie czegoś wytrzymać. Zapytaj je jak sobie w takiej sytuacji poradziły. Możesz zaproponować inne rozwiązania, które mogły zastosować w tej sytuacji.
  4. Technika żółwia - opracowana przez Marlene Schneider i Artura Robin, to jedna z popularniejszych technik relaksacyjnych dla dzieci.
    Okazuje się być skuteczna w przypadku zarówno dzieci, jak i dorosłych. Opowiada ona historię żółwia, który często się złości i nie potrafi nad sobą zapanować. Aż spotkał na swojej drodze drugie żółwia, który pokazał mu, jak kontrolować zdenerwowanie. Żeby nad sobą zapanować, mądry żółw chował się w swojej skorupie, brał trzy głębokie wdechy i zaczynał myśleć: „mogę nad sobą zapanować’, „wszystko jest w porządku”, „mogę znaleźć rozwiązanie”. Dzieci mogą również rozluźniać po kolei różne części ciała. Żółw wychodził ze skorupy dopiero, kiedy był już uspokojony i był w stanie zapanować nad emocjami.
  5. Rysowanie - może stanowić bardzo dobra formę relaksacji.
    Spróbuj rysować lub kolorować ze swoim dzieckiem na przykład mandale.

Czemu warto uczyć swoje dziecko relaksacji? Poza zaburzeniami emocjonalnymi, które mogą być wynikiem stresu, napięcie emocjonalne, którego doświadcza dziecko wpływa na wiele sfer jego życia. Zaczyna mieć gorsze wyniki w szkole, wchodzi w konflikty z rówieśnikami i rodzicami.

Ćwiczenie relaksacji nawet kilka minut dziennie, nie tylko rozładowuje napięcie, ale również pomaga w lepszym radzeniu sobie w przyszłości. Łatwiej zapobiegać, niż później leczyć.

Źródła:

 

Powrót do listy artykułów